دانلود گزارش تخصصی معلم

گزارش تخصصی معلمان

دانلود گزارش تخصصی معلم

گزارش تخصصی معلمان

گزارش تخصصی معلمان

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برنامه سالانه و تقویم اجرایی کلیه مقاطع تحصیلی

1- برنامه سالانه و تقویم اجرایی 97-98 ویرایش جدید(ابتدایی)
2- طرح تدبیر مدارس ابتدایی سال 97-98 (ویرایش جدید)
3- برنامه سالانه و تقویم اجرایی مقطع متوسطه اول سال98-97
4- برنامه سالانه و تقویم اجرایی سال 98-97 – طرح تدبیر
5- برنامه سالانه و تقویم اجرایی 97-98 (دبستان)
6- برنامه سالانه طرح تعالی سال تحصیلی98-97 ابتدایی
7- دانلود کامل ترین برنامه سالانه و تقویم اجرایی پرورشی دبستان
8- برنامه سالانه و تقویم اجرایی و نمونه ابلاغ طرح تدبیر
9-فایل پوشه کار ابتدایی (ویژ معلمان)
10-دانلود فایل پوشه کار معلم ابتدایی(کلیه چک لیست ها)
11- دانلود تقویم اجرایی پرورشی متوسطه سال تحصیلی 97-98
12- برنامه سالانه هنرستان فنی و حرفه ای و کار و دانش سال 97-98
13- برنامه سالانه معاون آموزشی مدارس قرآنی سال 97-98
14- برنامه سالانه معاون آموزشی ابتدایی سال 97-98
15- برنامه سالانه مربی بهداشت مدارس سال 97-98
16- برنامه سالانه راهبران آموزشی مدارس سال98-97
17- برنامه سالانه مدارس شاهد سال 97-98
18- مجموعه کامل ترین نمونه پروژه ابتدایی 97-98
19- دانلود نمونه پروژه مهر مدارس متوسطه 98-97
20- دانلود پوشه کار مدیران کلیه مقاطع


  • گزارش تخصصی
  • ۰
  • ۰

'گام به گام pdf ,دانلود گام به گام pdf,گام به گام بصورت pdf,گام به گام دروس طلایی pdf,دانلود گام به گام گاج pdf,دانلود گام به گام منتشران, pdf گام به گام ,دانلود گام بگام پایهpdf,دانلود گام به گام کلیه دروس pdf,دانلود راهنمای حل سوالات pdf,حل مسائل ریاضی صفحه,گام به گام حل سوالات ابتدایی,راهنمای دروس طلاییpdf,گام بگام دروس نسخه اندرید,راهنمای گام به گام,گام ب گام دروس متوسطه,گام به گام,دانلود گام بگام علوم ریاضی,راهنمای پایه ریاضی,دروس طلایی کتاب ریاضی,گام بگام ریاضی,گام بگام کل دروس بصورت پی دی اف,گام بگام اول دوم سوم چهارم پنجم ششم,گام بگام دروس طلایی دهم یازدهم دوازدهم,گام بگام کل دروس بصورت حل شده,دانلود گام بگام کل مقاطع بصورت رایگان,دانلود رایگان گام به گام مقاطع دبستان و راهنمایی,دانلود حل المسائل ریاضی ,دانلود راهنمای کتاب ریاضی,دانلود گام بگام علوم,دانلود گام بگام ریاضی بصورت حل شده, گام به گام (دروس دبیرستان) , گام به گام نهم دبیرستان , دانلود گام به گام دروس پایه , دانلود برنامه گام به گام رایگان و پی دی اف

لیست گام به گام کل مقاطع

دانلود گام به گام پایه اول دبستان(جهت دانلود کلیک کنید)

دانلود گام به گام پایه دوم دبستان(جهت دانلود کلیک کنید)

دانلود گام به گام پایه سوم دبستان(جهت دانلود کلیک کنید)

دانلود گام به گام پایه چهارم دبستان(جهت دانلود کلیک کنید)

دانلود گام به گام پایه پنجم دبستان(جهت دانلود کلیک کنید)

دانلود گام به گام پایه ششم دبستان(جهت دانلود کلیک کنید)

دانلود گام به گام پایه هفتم(جهت دانلود کلیک کنید)

دانلود گام به گام پایه هشتم(جهت دانلود کلیک کنید)

دانلود گام به گام پایه نهم(جهت دانلود کلیک کنید)

دانلود گام به گام پایه دهم(جهت دانلود کلیک کنید)

دانلود گام به گام پایه یازدهم(جهت دانلود کلیک کنید)

دانلود گام به گام پایه دوازدهم(جهت دانلود کلیک کنید)
  • گزارش تخصصی
  • ۰
  • ۰

تدوین گزارش تخصصی مرتبط با تاریخ ,تدوین گزارش تخصصی دبیران تاریخ ,تدوین گزارش تخصصی دبیران علوم انسانی,دانلود رایگان گزارش تخصصی کاهش افت تحصیلی,دانلود رایگان گزارش تخصصی آموزگاران متوسطه کاهش افت تحصیلی,دانلود رایگان گزارش تخصصی معلمان متوسطه کاهش افت تحصیلی,دانلود گزارش تخصصی معلمان متوسطه کاهش افت تحصیلی,گزارش تخصصی آموزگاران متوسطه کاهش افت تحصیلی,گزارش تخصصی آموزگاران متوسطه رایگان کاهش افت تحصیلی ,گزارش تخصصی متوسطه

گزارش تخصصی کاهش افت تحصیلی در درس تاریخ پایه دهم علوم انسانی

فرمت ورد و قابل ویرایش 

تعداد صفحات: 33 صفحه 

شرح مختصر فایل


چکیده


دبیران بیشترین وقت را برای تماس با دانش آموزان ، مشاهده آنان و کمک به جریان رشد و تکامل آنها در اختیار دارند. دبیر باید در روابط با شاگردان از اصول حسنه انسانی آگاه باشد و آنها را به کار بندد و محیطی را به وجود آورد که دانش آموزان، مشکلات خود را با او در میان گذاشته و او در حد توان به اصلاح و تغییر رفتار آنها اقدام نماید.دبیر به این موضوع ایمان داشته باشد که رفع موانع تحصیلی و کاهش مشکلات دانش آموزان ، خود مقدمه ای برای آماده سازی ذهنی دانش آموزان و ارائه مطالب درسی می باشد.
دبیر متعهد، در طریق حفظ و تامین منافع واقعی شاگرد است ، در حل مسائل و مشکلات کوشاست . روحیه اش به گونه ای است از خدمت لذت می برد ، از ساختن و به عمل آوردن دانش آموز و قراردادنش در مسیری که مورد هدف است خرسند است.
لذا با با توجه به تعهد و مسئولیت خود در کلاس، با مشاهده ی حواس پرتی و عدم تمرکز دانش آموزانم و به خصوص کوثر که باعث افت تحصیلی وی شده بود در کلاس سعی در حل کردن مشکل او شدم . زیرا بدون داشتن دقت و تمرکز حواس یادگیری صورت نمی گیرد.تمرکز حواس هنگام مطالعه کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است و کلید اساسی تمرکز حواس استفاده از روشهایی است که باعث تقویت و پرورش و مهارت در برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شوند.
ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه، پرسشنامه، مشاهده و اسناد و مدارک می باشد.با اطلاعات به دست آمده ، مشخص شد مشکل دانش آموز حواس پرتی یا عدم تمرکز در کلاس است که به دنبال عوامل ایجاد کننده ی آن بر آمدم و راهکار های مناسب با توجه به اطلاغاتی که در کتابها ، تحقیقات در این زمینه و تجربیات شخصی خودم بود ارائه شد.

مقدمه

از جمله عواملی که در افزایش بهره وری در مطالعه و درک بهتر درسها و موفقیت در تحصیل بسیار موثر است ، داشتن تمرکز حواس به هنگام مطالعه است یعنی فرد در خود این توانایی را ایجاد کند که با اختیار و توجه دقت خود را بر روی موضوع یا کاری که انتخاب کرده با میل و اراده متمرکز نماید و از توجه به سایر موضوعات و کارها جلوگیری کند.
تمرکز نسبی است یعنی تقریبا همه افراد تا حدودی از آن بهره مند هستند و کسی نمی تواند ادعا کند کاملا بی دقت است و یا همیشه تمرکز حواس دارد. فراموش نکنیم تمرکز کارایی حافظه را افزایش می دهد. تمرکز یک امر اکتسابی است و با مهارت های لازم افزایش می یابد.
تمرکز حواس یعنی عوامل حواس پرتی را به حداقل رساندن.پس برقراری تمرکز حواس به میزان کاهش عوامل حواس پرتی بستگی دارد. یعنی هر چه عوامل مزاحم و مخل تمرکز بیشتر باشند توانایی حفظ تمرکز حواس کمتر است و برعکس.
لذا حواس پرتی یعنی خارج شدن از روند مطالعه یا جریان کاری و فرورفتن در افکار و تخیلات و یا انجام کار دیگر.برای ایجاد تمرکز حواس باید عواملی را که مانع از تمرکز می شود شناخت و در جهت رفع آنها اقدام کرد


جهت دانلود کلیک کنید


  • گزارش تخصصی
  • ۰
  • ۰

تدوین گزارش تخصصی مرتبط با یادگیری درس تاریخ ,تدوین گزارش تخصصی دبیران یادگیری درس تاریخ ,تدوین گزارش تخصصی دبیران متوسطه یادگیری درس تاریخ,دانلود رایگان گزارش تخصصی یادگیری درس تاریخ,دانلود رایگان گزارش تخصصی آموزگاران متوسطه یادگیری درس تاریخ,دانلود رایگان گزارش تخصصی معلمان متوسطه یادگیری درس تاریخ ,دانلود گزارش تخصصی معلمان متوسطه یادگیری درس تاریخ,گزارش تخصصی آموزگاران متوسطه یادگیری درس تاریخ,گزارش تخصصی آموزگاران متوسطه رایگان یادگیری درس تاریخ

گزارش تخصصی کمک در زمینه یادگیری درس تاریخ مقطع متوسطه

فرمت ورد و قابل ویرایش 

تعداد صفحات: 17 صفحه 

شرح مختصر فایل


فهرست مطالب

چکیده 3
کلید واژه ها: 3
مقدمه 4
اختلال یادگیری : 4
انواع ناتوانی های یادگیری : 5
چه عواملی باعث بروز اختلالات یادگیری هستند ؟ 5
ب) عوامل محیطی 6
ج) عوامل روانی 7
د- عوامل فیزیولوژیکی 7
ژ- تاخیر رشد 7
درس تاریخ: 9
توصیف وضع موجود: 9
گردآوری اطلاعات شواهد(1) 11
اجرای راه حل: 12
گرد آوری اطلاعات شواهد(2) 13
نتیجه گیری وتاثیر اقدام: 14
پیشنهادات: 15
موانع ومحدودیتهای من در راه این پژوهش: 15
منابع: 16

چکیده

باتوجه به مشکلات بسیار زیاد در مدارس روستا که ناشی از عدم امکانات و سازماندهی مناسب نیروها وبسیاری دلایل دیگر میباشد واز آنجا که فقر فرهنگی واقتصادی در روستا بسیار زیاد است بر آن شدم تا مشکل دانش آموزم (پروانه )را که همانند فرزندم او را دوست داشتم حل نمایم ونتوانستم نگاه معصومانه اش که درخواست کمک از من بود را نادیده بگیرم واز کنار مشکل او بگذرم .همچنین با توجه به اهمیت وجایگاه درس تاریخ در فرآیند تعلیم وتربیت به عنوان درسی انسان ساز و دادن بینش وسیع ودارای قدرت تحلیل مسائل جامعه ای را که درآن زندگی میکند وپرورش قوه ی تفکر وخلاقیت لذا خواستم پروانه در این زمینه عقبتر از دیگر دوستانش نباشد پس بر آن شدم تا ازآموخته های علمی خود استفاده نمایم برای رسیدن پروانه به وضع مطلوب درسی.
کلید واژه ها:
اختلال یاد گیری -در س تاریخ

مقدمه

اختلال یادگیری :
اصطلاح اختلال یادگیری از نیاز به تشخیص و خدمت به دانش آموزانی برخاسته‌است که به طور مداوم در کارهای درسی خود با شکست مواجه می‌شوند و در عین حال درچهارچوب سنی کودکان استثنایی نمی‌گنجند. ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی و قد و وزن‌شان حاکی از بهنجار بودن آنان است. هوش انها کمابیش عادی است، به خوبی صحبت می‌کنند، مانند سایر کودکان بازی و مثل همسالان خود با سایرین ارتباط بر قرار می‌کنند. درخانه نیز یاری‌های لازم را دارند و کارهایی را که والدین به آنان واگذار می‌کنند به خوبی انجام می‌دهند. لیکن توانایی لازم برای به جریان اندازی اطلاعات برای بیان کردن و به ویژه نوشتن را ندارند. پس با توجه به مشخصات کلی این دانش‌آموزان، می‌توان آن‌ها را در گروه جدیدی به نام دانش آموزان اختلال یادگیری قرار داد و گفت این دانش آموزان در یک یا چند فرایند روانی که به درک کردن با استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط می‌شود، اختلال دارند که این اختلال می‌تواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن یا انجام محاسبات ریاضی ظاهر شود.
ناتوانی‌های یادگیری با اصطلاح‌هایی چون خواندن جبرانی یا دیرآموزی مترادف نیست. این تعریف به طور ویژه از کودکان و نوجوانانی یاد می‌کند که به شدت دچار ناتوانی‌های یادگیری بخصوصی هستند. دانش آموزان مبتلا به این مشکل نیازمند آموزش ویژه‌ای هستند که بنا بر نظر امز باید با تمرینهای مخصوص، غیر معمول و با کیفیتی غیر عادی سر و کار داشته باشند این امر جدا از شیوه‌های آموزشی و منظمی است که اکثر کودکان از آن استفاده می‌کنند. وظیفهٔ کارشناسان در این زمینه این است که عهده دار جبران ناتوانی یادگیری به خصوص کودک به صورت آموزش انفرادی یاگروههای کوچک باشند.


جهت دانلود کلیک کنید

  • گزارش تخصصی
  • ۰
  • ۰

تدوین گزارش تخصصی مرتبط با دبیر زیست شناسی ,تدوین گزارش تخصصی دبیران زیست شناسی ,تدوین گزارش تخصصی دبیران متوسطه زیست شناسی,دانلود رایگان گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی,دانلود رایگان گزارش تخصصی آموزگاران متوسطه ترغیب دانش آموزان به تفکر,دانلود رایگان گزارش تخصصی معلمان متوسطه ترغیب دانش آموزان به تفکر ,دانلود گزارش تخصصی معلمان متوسطه ترغیب دانش آموزان به تفکر,گزارش تخصصی آموزگاران متوسطه ترغیب دانش آموزان به تفکر,گزارش تخصصی آموزگاران متوسطه رایگان ترغیب دانش آموزان به تفکر ,گزارش تخصصی متوسطه ,گزارش تخصصی متوسطه رایگان

گزارش تخصصی دبیر زیست شناسی

ترغیب دانش آموزان به تفکر قبل از انجام کارهایشان مقطع متوسطه

فرمت ورد و قابل ویرایش 

تعداد صفحات: 30 صفحه 

شرح مختصر فایل

چکیده:

انسان امروز را می بینیم که نسبت به گذشته وسایل رفاهی بیشتری در اختیار دارد با این همه ناراضی است. بیش از نیاکان خود قادر به مسافرت است، اما دید محدودی دارد. در معرض انواع وسایل ارتباط جمعی چون رادیو، تلویزیون، ماهواره قرار گرفته ولی مطلب مهمی برای ارتباط برقرار کردن ندارد. صاحب رفاه بیشتری شده و متاع و کالای بیشتری در اختیار دارد، با وجود این از فقر روحی می نالد. در تشکیلات بسیاری عضو است، اما احساس تنهایی میکند، وجدان روشنی دارد، ولی بی رحمی بیشتری را تحمل می کند. فکر می کند و بردبار است در حالی که تعصب های بیشماری را در سر می پروراند. در این شکی وجود ندارد که تعداد نهادهای تربیتی ما در زمان حاضر از گذشته بسی بیشتر است با این همه عده افرادی که تربیت می کنیم به نسبت کمتر است. این بدین معنا نیست که ما مثلا در سده هیجدهم، افراد بیشتری را تربیت کرده ایم. بلکه بدین معناست که چالش عمده زمان خود را در نیافته ایم، یعنی کسانی را تربیت نکرده ایم که دارای تفکر خلاق باشند و از عقل پیروی کنند، معتدل باشند و قادر به مهار بی بند و باریها و تجزیه و تحلیل مسائل خویش باشند. در دنیای پیچیده کنونی پرورش نیروی تفکر انسانها وچگونگی به کارگیری نیروی تعقل ضروری به نظر می رسد به همین دلیل امروز ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به آموزش و پرورش عمیق را دریافته ایم. هر چه جامعه به جلو می رود مسائل و مشکلات جدیدی را به ارمغان می آورد و به نظر می رسد در دنیای امروز ضرورت وجود (تفکر خلاق و انتقادی و پیدا نمودن بینش مسئله مداری و رسیدن به بلوغ شخصیتی) بیشتر احساس می شود. نظام تعلیم و تربیت باید به دنبال راهبردهایی بگردد که بتواند افراد را در برابر طوفان مشکلات در امان قرار دهد تا با رشد آن، انسان بتواند به تحلیل مسائل جدید بپردازد و تهدیدهای جدید را کنار بزند و بتواند از فرصت های موجود به نفع رشد انسانیت خود قدم بردارد. ضرورت پرورش تفکر و اندیشه در دنیای پیچیده امروز کار اساسی تعلیم و تربیت است بسیاری از رهبران سیاسی،اجتماعی اقتصادی معتقدند، مهارت های تفکر باید اولویت اصلی در برنامه ریزی آموزشی قرار گیرد. رسول خدا(ص) فرمودند: اگر زیاده روی شما انسانها در سخن گفتن نبود و اگر پریشانی و آشفتگی دلهاتان نبود، هرآینه شما هم می دیدید آنچه را که من می بینم و می شنیدید آنچه را که من می شنوم . قرآن کریم یکی از منابع تاثیرگذار در تعلیم و تربیت کشور ما در بیش از سیصد آیه ، جامعه انسانی را به تعقل ، تفکر و تدبر فرامی خواند ودرمواضع زیادی از قرآن، استدلال و برهان به چشم می خورد. پیغمبران ، اندیشه شناسان ، معرفت شناسان، علما ، فلاسفه ، عرفا و ادبا ، همه به اهمیت اندیشه پرداخته اند. نظریه پردازان زیادی تا کنون در جهان از مقوله تفکر سخن گفته اند. لیپمن و معلمان کارآزموده وی 30 سال است در روش جدید خود به پرورش مهارت های تفکر کودکان می پردازند. "دکارت" جمله معروف من فکر می کنم پس هستم را نوشت و در اسلام یک ساعت تفکر مهمتر از هفتاد سال عبادت تلقی گردید. ویلیام جیمز معتقد است که مهم ترین کشف دوران ما این است که با تغییر اندیشه ، می توان به تغییر زندگی پرداخت . جان دیویی معتقد بود یگانه راه مستقیم برای پایدار کردن یادگیری، تمرکز و توجه به شرایطی است که تفکر را می طلبد، آن را ارتقا» می دهد و می آزماید وی در کتابی با عنوان دموکراسی و تعلیم و تربیت به بیان دیدگاه های تربیتی خود می پردازد و می گوید کلاس درس باید آینه جامع، وسیع و آزمایشگاهی برای یادگیری زندگی واقعی باشد. چنین دیدگاهی معلمان را ملزم می سازد که در سازماندهی محیط های یادگیری ، نظامی اجتماعی با ویژگی های مردم سالارانه خلق کنند. طبق پژوهش های روان شناسانی چون پیاژه و جروم برونر کودک می تواند از سن 7 سالگی به گونه ای منطقی درباره اشیا»" و حوادث بیندیشد ولی استدلال و منطق کودکان از این سن تا 12 سالگی مانند افراد بالغ نیست و از 12 سالگی به بعد است که به نحوی پخته تر توانایی استدلال کردن را می یابد و در 15 سالگی مانند بزرگسالان استدلال می کند. حال چون که مفاهیم کلی و انتزاعی که در استدلال مورد استفاده قرار می گیرند برآمده از حواس و تجربه هستند ، برای آموزش مقدمات تفکر برای کودکان باید از طبیعت ، اشیا» ملموس و تجربی آغاز کرد . بنابراین می توان از پیش از 7 سالگی اقدام به آموزش نمود.

مقدمه

در نظام آموزشی با افراد متعددی روبرو می شویم که عالم هستند و وقتی در آن زمینه علمی از آنها سوال می کنی، حاضر جواب هستند. اما اگر کمی آن طرف تر از آنها سوال نمایی، به دلیل آنکه نمی توانند از نیروی تعقل خود بهره بگیرند، قادر به پاسخگویی نمی باشند، چنین افرادی زیاد دیده می شوند. مثلا در کلاس های درس اگر عین مطلب را از او بخواهند جواب می دهد اما اگر تحلیل او را نسبت به موضوع درسی بخواهند دچار مشکل می شود. عده کمی نیستند دانش آموزانی که ظاهرا قواعد و فرمول ها را می داند اما از کاربرد آنها در حل مسئله دچار ناتوانی می شوند. بسیاری از مطالعات نشان دهنده این واقعیت است که مدارس در آموزش و ایجاد توانمندی ها و منش های برتر فکری در دانش آموزان توفیق چندانی به دست نیاورده اند . به عنوان نمونه، در مطالعه بین المللی پرلز که در سال 2001 و 2006 که در ارتباط با سواد خواندن صورت گرفته است نشان می دهد فاصله فاحشی میان پاسخ های حفظی و پاسخ های استنباطی دانش آموزان وجود دارد و این امر نشاندهنده این حقیقت است که دانش آموزان غالبا مصرف کننده فکر هستند نه تولید کننده . اصولا در مدارس ما، آموزش ها در سطح وسیعی ارائه می شود، اما از عمق کمتری برخوردار است. به همین دلیل است که فراگیران عادت کرده اند که مطالب اخذ شده را تنها در ذهن خود انبار کنند و کم کم مطالب انباشته شده را که به کار نمی آید، در اثر مرور زمان از یاد ببرند. هر جلسه تدریس و آموزش، حداقل به یک جلسه مطالعه و تحقیق و تدبر در مباحث تدریس شده نیاز دارد. دانش آموزان با اندیشیدن در متن و درگیر شدن با آن و حل تمرینات متعدد می توانند به تحلیل مطالب علمی بپردازند. و سپس با ترکیب آنها با یکدیگر به نتیجه جدیدی نائل بشوند آن وقت است که یادگیری عین لذت است و کم کم فرد می تواند در مباحث مورد تدریس، نظر دهد و به ارزیابی موضوعات درسی بپردازد. مطلب و مفاهیم درسی در ظاهر عبارات خلاصه نمی شود، بلکه هر متن آموزشی می تواند دارای مفاهیم عمیق باشد. معلمان و متعلمان باید بیشتر از حد معمول به عمق مطالب درسی توجه نمایند، هر چند که با محدودیت زمان تدریس مواجهه هستند. از طرفی نیز نظام آموزشی جهانی به طور کامل پرورش نیروی تعقل و تفکر را جدی نمی گیرد و این مشکل به محتوای درسی، منابع آموزشی، شیوه های تدریس معلمان شیوه های امتحان و کمبود وقت و ... بر می گردد. اصولا نظام آموزشی بیشتر در سطوح پائین یادگیری توفیق یافته است و در سطوح کاربرد مطالب آموخته شده، تجزیه و تحلیل یافته ها، ترکیب و ارزیابی آموخته ها، توفیق کاملی پیدا نکرده است. اگر دانش پژوهشی پس از یادگرفتن مطالب مهم درسی به تجزیه و تحلیل داده پردازد و بتواند آنها را با هم ترکیب کند و از ترکیب آنها به نتایج تازه ای برسد که حتی در متن کتاب وجود ندارد، احساس لذت بخشی به او دست خواهد داد. به نظر میرسد افرادی که در عرصه های موفق قدم بر می دارند در کلاس های زیادی شرکت نکرده اند بلکه همان آموزش های اندکی را که دیده اند، در مورد آنها به تفکر و حل تمرین نشسته اند و توانسته اند مواد خامی که در اثر پژوهش در ذهن آنها ایجاد شده را پخته نمایند و از کاربرد آموخته ها در حل مسائل درسی و زندگی لذت ببرند بنابراین آموزش دادن و تعلیم به تنهایی به درد نمی خورد بلکه مقدمه ای برای تفکر است تا آن آموخته ها به بار بنشیند آموزش و پرورش دیگر نمی تواند خود را در یادگیری طوطی وار محدود کند. لذا توجه اساسی درپرورش تفکر ازمهمترین کارهای آموزش و پرورش بنظر میرسد. همانگونه که امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید اگر علم مطبوع نباشد، علم مسموع فایده ندارد. افرادی هستند که علم مطبوع ندارند یعنی آنها نسبت به آموخته های خویش حکم ضبط صوت را دارند و نسبت به بازگویی مطالب عینی، آنها را تکرار می کنند اما در آن تدبری ندارند. مرحوم شهید مطهری(ره) در کتاب تعلیم و تربیت اسلامی می فرماید یک نفر خارجی به دهی رفته بود در آنجا با یک دهاتی روبرو می شود، هر سوالی از او میکند این روستایی جواب های نغز و پخته ای به او می دهد. فرد خارجی می گوید تو اینها را از کجا می دانی؟ جواب می شنود که ما چون سواد نداریم فکر می کنیم. این نکته بسیار پرمعنایی است یعنی آنکه سواد دارد معلوماتش را بیان می کند ولی من فکر می کنم و پاسخ می دهم و فکر از سواد خیلی بهتر است.


جهت دانلود کلیک کنید

  • گزارش تخصصی