دانلود گزارش تخصصی نقش همیار معلم در یاد گیری درسی دانش آموزان
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش
شرح مختصر فایل
گزارش همه دبیران و آموزگاران : استفاده از طرح همیار معلم برای افزایش سطح علمی دانش آموزان - بصورت ورد و قابل ویرایش - تعداد صفحات بیست و چهار صفحه
چکیده :
پژوهش یک روش بسیار مفید برای حل مشکلات در امر آموزش و پرورش می باشد به
همین خاطر در این روش دبیر نقش محوری دارد . دبیران باید سعی کنند خودشان
مشکلاتشان را با دانش آموزان حل نمایند . زیرا آنها هستند که با دانش
اموزان مواجه هستند و روحیات و استعداد آن را می شناسند و با تلاش خود و به
کارگیری روش های مختلف می توانند مشکلات موردی یا کلی خود را با دانش
آموزان رفع نمایند . تحقیق حاضر حاصل تلاش اینجانب در حل مشکل کلی درس دینی
آموزشگاه ..… دوره … متوسطه . .. شهرستان ... در سال تحصیلی .. به وسیله
به اجرا در آوردن طرح همیار معلم می باشد .
دانش آموزان اظهار داشتند ؛
در سالهای گذشته دبیران خودشان درس می دادند و سوالاتی را به عنوان سوال
امتحانی به ما می دادند . اینجانب با بکار گیری روشهای مختلف در نهایت موفق
به استفاده از روش همیار معلم شدم که آنها با مطالعه ی کم در منزل و تلاش
بیشتر در کلاس توانستند نتیجه ی مطلوب بگیرند . بطوری که همه ی آنها از این
روش رضایت کامل داشتند حتی خانواده های آنها نیز از این وضعیت خشنودند .
چرا که انگیزه برای درس خواندن خصوصاً مسائل دینی در آنها تقویت شده بود . و
نمرات امتحانی آنها نیز دلیل روشن و واضح این مسئله است .
مقدمه :
با ورود دانش آموزان از مقطع متوسطه اول به دبیرستان علاوه بر تازگی محیط و
جو مدرسه, متفاوت بودن دروس حجم سنگین درسها باعث افت تحصیلی در این پایه
می شود و . از طرف دیگر به علت سطح پایین رفاه اقتصادی, خانواده ها نیز
قادر به استفاده از معلم خصوصی نیستند. بنابراین به نظر می رسد در صورتی که
طرح" همیار معلم تقویتی" مورد توجه قرار گیرد نتایج مثبتی خواهد داشت.
در نظام آموزش و پرورش هر هدف تربیتی و آموزش در نهایت به وسیله دبیر تحقق
می یابد . روشهای آموزش ، محتوای دروس موضوعهای علمی ، الگوهای تربیتی و
رفتارها همه و همه به وسیله دبیر به دانش آموز منتقل می شود . و از این رو
در هر تحول آموزشی دبیر از جایگاه و نقش کلیدی بــرخــوردار است .
بنـابراین می توان گفت که آموزش و پرورش پویا در جهان متحول و مملو از
دگرگونیهای سریع ، نیازمند وجود دبیرانی است که مسائل و مشکلات را ببینند و
درک کنند و به جستجوی علل آن پرداخته و راهکار ارائه نمایند و به تحقیق و
تغییر و نوآوری رغبت و تمایل داشته و قالبهای کهنه ی آموزشی را رها کنند و
در یک کلام می توان گفت :
دبیران ، معماران اصلی بنای آموزش و پرورش
هستند و مصالح اصلی آن نیز کنجکاو ی ، تفکر ، پژوهش و نوآوری و ابداع در
روشها و آموزشهاست . دبیر پژوهشگر دبیری است که مشکلات کلاس خود را مشاهده
کرده و پژوهش خود را با وجود مشکل آغاز کند و علت یابی آن مشکلات موجبات
پویایی نظام آموزشی را فراهم نماید . بنده نیز با مشاهده ی وجود مشکل در
کلاس درسی خودم [دینی ] در پی حل آن برآمدم . چرا که در کلاس تنها به روش
سخنرانی توسط من تدریس می شد . [ البته لازم به ذکر است که خود دانش آموزان
تمایل زیادی به این نوع آموزش داشتند « طبق عادت » . ] دانش اموزان در نیم
ساعت اول گوش می کردند و سپس خسته می شدند و با توجه به اهمیتی که کتاب
دینی دارد این نحوه برای من معظل شده بود . بنا بر این تصمیم گرفتم روی بحث
همیار معلم کار کرده و در کلاسم از همیار معلم استفاده کنم. این گزارش
درباره ی نحوه ی مقابله با این مشکل توسط همیار معلم است . امید است با
ادامه ی این روش ها موجبات پویایی روند آموزشی را فراهم نماییم .
فهرست مطالب در زیر آمده است :
فهرست مطالب
چکیده :
مقدمه :
بیان مسئله :
توصیف وضع موجود
اهداف گزارش :
هدف اصلی :
اهداف جزئی :
مقایسه با شاخص :
نحوه ی شناخت مسئله :
نمودار نمرات دانش آموزی در حین روش سخنرانی
" اقدام و اجرای راه حل های پیشنهادی
تعریف همیار معلم:
مزایای طرح همیار معلم:
ویژگی های طرح همیار معلم (پیشنهادها):
مراحل اجرای طرح:
نقاط قوت اجرای طرح
" روش ابداعی جدید :
" وظایف گروهها :
" وظایف سایر دانش آموزان
" وظایف دبیر :
" نتایج حاصل از اجرای روش جدید
نقاط ضعف
نتیجه گیری
فهرست منابع
جهت دانلود کلیک کنید
- ۹۶/۱۱/۲۲