دانلود گزارش تخصصی تاریخ
تعداد صفحات 11
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش
قسمتی از فایل
چکیده گزارش:
از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان مؤثر در پیشرفت اقتصادی و
اجتماعی یک جامعه نقش فعال دارد و تحقق نقش آن به وسیله مواد درسی مختلفی
که در دورههای ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی برای فراگیران در نظر گرفته
شده است، امکانپذیر میشود و یکی از مواد درسی «تاریخ» است، از قرون گذشته
تا به امروز برای تدریس تاریخ از روشهای مختلف تدریس استفاده میشده است؛
از قدیمترین روش یعنی رروش تدریس ـ سخنرانی تا سایر روشهای دیگر.
در این تحقیق ویژگیهای روش تدریس ـ سخنرانی به عنوان یک روش نظرگرا با
روش تدریس ـ ایفای نقش به عنوان روش عملگرا مورد مطالعه قرار گرفته و سپس
با استفاده از روش تحقیق توصیفی و مقایسهیی، از نظر اهداف، محاسن و معایب،
مراحل اجرا، الگوهای تدریس مرتبط و نتیجهگیری با یکدیگر تطبیق ـ داده
شود.
در این مقایسه به این نتیجه دست یافتیم که روش
تدریس ایفای نقش کارایی بیشتری نسبت به روش تدریس ـ سخنرانی دارد، چون قدرت
بررسی، تفسیر و نقادی دانشآموزان را پرورش میدهد و به معلمان تاریخ به
طور عام، و سایر معلمان به طور خاص توصیه میشود از روشهای تدریس جدید،
بویژه روش تدریس ایفای نقش در ارائه محتوای تاریخی دروس دورههای مختلف
تحصیلی استفاده کنند.
مقدمه گزارش:
از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان مؤثر در پیشرفت اقتصادی و
اجتماعی یک جامعه نقش فعال دارد و تحقق نقش آن به وسیله مواد درسی مختلفی
که در دوره های ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی برای فراگیران در نظر گرفته
شده است، امکان پذیر می شود و یکی از مواد درسی « تاریخ » است، از قرون
گذشته تا به امروز برای تدریس تاریخ از روش های مختلف تدریس استفاده می شده
است؛ از قدیم ترین روش یعنی رروش تدریس ـ سخنرانی تا سایر روش های دیگر.
در زیر به بیان تجربیات ندریس خود در درس تاریخ و روشهای تدریس آن می پردازم .
فهرست
چکیده گزارش: ۳
مقدمه گزارش: ۴
بدنه یا متن گزارش: ۵
اهداف ۵
چگونه می توان علاقه دانش آموزان نسبت به درس تاریخ را افزایش داد؟ ۶
آموزش تاریخ در مدارس، زمینهساز تبدیل دانشآموز به شهروند مطلوب و آگاه ۶
راهکارهای پیشنهادی حاصل تجربیات برای بهتر شدن تدریس تاریخ : ۸
الف: تغییر نگرش به درس تاریخ از سوی مسئولان آموزش و پرورش ۸
ب : استفاده از ابزار و فنون مؤثر در یاد گیری ۸
پ : دبیران تاریخ ۹
نتیجه گزارش: ۱۰
منابع و مآخذ گزارش: ۱۱